W jaki metodę Klient podejmuje decyzję dotyczącą zakupu proponowanego produktu?

W jaki metodę Klient podejmuje decyzję odnośnie kupna proponowanego produktu?

To, w jaki sposób przez klienta jest podejmowana decyzja o zakupie, zależy od wielu czynników. Głównie zależy to od tego, czy decyzja o zakupie dotyczy produktu rutynowego czy także produktu problemowego.

Produkty rutynowe to w ogromnej liczbie przypadków produkty o niskiej cenie. Tyczy się to głównie żywności , a dodatkowo środków czystości czy też prasy. W przypadku takich towarów konsumenci w większości sytuacji bardzo dobrze znają daną klasę towarów, jego odmianę , a dodatkowo dostępne na rynku marki. W większości wypadków jest przywiązany do pewnych marek, z których korzysta od lat. Ponieważ cena takich towarów jest w większości przypadków niska, klient nie traci podczas zakupów zbyt kilka czasu na namyślanie się i porównywanie z innymi produktami.

Inaczej natomiast sytuacja wygląda w sytuacji towarów problemowych. Są to w znaczącej liczbie sytuacji produkty kupowane sporadycznie, których cena jest dość wysoka. Ma możliwość to być zakup samochodu, wybór określonych usług turystycznych czy ubezpieczeniowych. W procesie podejmowania wyborów przez konsumenta można wyróżnić kilka etapów. Dotyczy to wyjątkowo zakupów problemowych. W sytuacji towarów rutynowych proces podejmowania decyzji nabywczej jest znacznie bardziej uproszczony. By z dobrym skutkiem sprowadzić kampanie marketingowe, warto przyjrzeć się dokładniej zachowaniom kontrahentów, które poprzedzają zakup produktu oraz te, które posiadają miejsce już po dokonaniu zakupu. Należy tu zwrócić uwagę na następujące zachowania:
-identyfikacja, czyli uświadomienie potrzeby,
-gromadzenie informacji oraz ocena możliwości zaspokojenia potrzeby,
-wybór sposobu zaspokojenia potrzeby,
-decyzja o zakupie i zakup,
-zachowania konsumenta po zakupie.